KPA – ugoda i “milczące załatwienie sprawy”

KPA – ugoda i “milczące załatwienie sprawy”

w 14 lipca 2019

Trzy najbliższe wpisy ponownie poświęcone zostaną przepisom dotyczącym postępowania administracyjnego. W dzisiejszym i kolejnym przybliżę Wam sposoby załatwiania spraw w postępowaniu administracyjnym.

Dziś dowiecie się co nieco o ugodzie oraz o tzw. milczącym załatwieniu sprawy. W drugim wpisie omówię postanowienie oraz decyzję zaś w trzecim pokrótce streszczę sposoby zaskarżania, czyli odwołanie i zażalenie.

Ugodę w Kodeksie Postępowania Administracyjnego (zwanym dalej: KPA) regulują artykuły od 114 do 122. Odnosząc się do treści art. 114 KPA wskazać należy, że przedmiotem ugody może być sprawa, w której toczy się postępowanie administracyjne. Nie jest zatem dopuszczalne zawarcie ugody przed wszczęciem postępowania ani po jego zakończeniu. Ponadto zawarcie ugody jest niedopuszczalne, gdy sprzeciwiają się temu przepisy szczególne. Ostatnią przesłanką dopuszczalności zawarcia ugody jest to, aby charakter sprawy na to pozwalał. To, czy charakter sprawy na to pozwala, należy rozpatrywać indywidualnie.
Właściwość organu, przed którym można zawrzeć ugodę, reguluje art. 115 KPA i kwestia ta nie wymaga szerszego omówienia, mianowicie Ugoda może być zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie.
Termin do zawarcia ugody (jeżeli istnieją przesłanki do jej zawarcia) wyznacza organ administracji publicznej. W przypadku, gdy jedna ze stron odstąpi od zamiaru zawarcia ugody lub strona nie dotrzyma terminu wyznaczonego przez organ, następuje wydanie decyzji merytorycznej w danej sprawie.

Forma i elementy składowe ugody:
Ugodę sporządza upoważniony pracownik organu administracji publicznej w formie pisemnej (oświadczenia składa się przed upoważnionym pracownikiem organu) lub dokumentu elektronicznego.
Ugoda zawiera:
1) oznaczenie organu administracji publicznej, przed którym ugoda została zawarta, i stron postępowania;
2) datę sporządzenia ugody;
3) przedmiot i treść ugody;
4) podpisy stron oraz podpis upoważnionego pracownika organu administracji publicznej z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego, a jeżeli ugoda została zawarta w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowane podpisy elektroniczne stron oraz upoważnionego pracownika organu administracji publicznej.

Ażeby ugoda mogła być uznana za ważną, winna ona zostać zatwierdzona przez organ administracji publicznej, przed którym została zawarta. Zatwierdzenie bądź odmowa zatwierdzenia ugody następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie; postanowienie w tej sprawie powinno być wydane w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia ugody.

Kluczową informacją jest fakt, że zatwierdzona ugoda wywiera takie same skutki, jak decyzja wydana w toku postępowania administracyjnego. Zatwierdzona ugoda, a właściwie postanowienie o jej zatwierdzeniu, może stanowić podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego na podstawie art. 26 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

Milczące załatwienie sprawy zostało uregulowane w art. 122a-122h KPA i jest instytucją stosunkowo nową, która weszła w życie w 2017 roku. Wskazać należy, że przepisy KPA nie stanowią podstawy prawnej milczącego załatwienia sprawy. Sprawa administracyjna może być załatwiona milcząco tylko wtedy, gdy przepis szczególny tak stanowi.
Sprawę uznaje się za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie strony, jeżeli w terminie miesiąca od dnia doręczenia żądania strony właściwemu organowi administracji publicznej albo innym terminie określonym w przepisie szczególnym organ ten:
1) nie wyda decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie (milczące zakończenie postępowania) albo
2) nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji (milcząca zgoda).

Milczące załatwienie sprawy następuje w dniu następującym po dniu, w którym upływa termin przewidziany do wydania decyzji lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie albo wniesienia sprzeciwu. W przypadku gdy organ przed upływem terminu do załatwienia sprawy zawiadomi stronę o braku sprzeciwu, milczące załatwienie sprawy następuje w dniu doręczenia tego zawiadomienia.
Na wniosek strony organ administracji publicznej, w drodze postanowienia, wydaje zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy albo odmawia wydania takiego zaświadczenia. Na przedmiotowe postanowienie przysługuje zażalenie.
Zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy zawiera:
1) oznaczenie organu administracji publicznej i strony lub stron postępowania;
2) datę wydania zaświadczenia o milczącym załatwieniu sprawy;
3) powołanie podstawy prawnej;
4) treść rozstrzygnięcia sprawy załatwionej milcząco;
5) datę milczącego załatwienia sprawy;
6) pouczenie o możliwości wniesienia zażalenia;
7) podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania zaświadczenia, a jeżeli zaświadczenie zostało wydane w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowany podpis elektroniczny.
Zaświadczenie o milczącym załatwieniu sprawy doręcza się wszystkim stronom w sprawie załatwionej milcząco.

Tak, w telegraficznym skrócie, prezentuje się ugoda administracyjna oraz „milczące załatwienie sprawy”.

W następnym wpisie omówię decyzję i postanowienie! 🙂

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *